KAPINALLISESTA KLASSIKOKSI

Kun Volvo XC60 tuli markkinoille, se oli automaailman ja jopa valmistajansa rajoja rikkova kapinallinen. Myöhemmin mallista tuli maailmanlaajuinen myyntimenestys. Nyt Volvo XC60 on edennyt klassikkovaiheeseen.

Volvon poikkitunnus keulan etusäleikössä on jo vuodesta 2008 viestinyt XC60-mallin vahvuutta: tällainen olen, täältä tulen.

Kun Volvo XC60:n myynti alkoi vuonna 2008, Euroopassa ja Yhdysvalloissa kärvisteltiin keskellä finanssikriisiä. Tiukassa tilanteessa Volvo toi automarkkinoille maailman ensimmäisen premiumluokan katumaasturin, joka yhdisti tunteen, hienostuneisuuden, järjen ja toimivuuden.

Se kapinoi vanhoja rajoituksia vastaan ja oli kuin kotonaan niin kaupungin kaduilla kuin mökkiteillä.

– Volvo XC60 on automaailman moniottelija: muotoilultaan vahva, hauska ajaa, helppo hallita ja kaikissa tilanteissa turvallinen. Malli sopii erinomaisesti aktiivisille ihmisille, jotka arvostavat sekä matkustajien että matkatavaroiden mukaan helposti muuntautuvia tiloja, arvioi Volvon tuotestrategiajohtaja Lars Blenwall.

– Mallista muodostui Volvo Carsin menestystarina. Se on vahvistanut mielikuvaa meistä innovatiivisena yrityksenä, joka jatkuvasti kokeilee ja rakentaa jotakin uutta ja jännittävää, toteaa Volvo XC60:n projektinjohtaja ja sen markkinoinnista vastannut Stefan Kinell.

TYYLIKÄS JA TARKOITUKSEN-MUKAINEN MUOTOILU

Jo Volvo XC60:n ulkonäkö viestii auton valmiudesta kohdata kaikki haasteet.

Muotoilusta löytyy sekä skandinaavisen ajatonta tyylikkyyttä että itsevarmaa ja suorituskykyä ilmentävää urheilullisuutta. Monet asiakkaat arvioivat muotoilua jopa futuristiseksi, kun he näkivät mallin ensimmäisen kerran.

Yhä edelleen Volvo XC60 miellyttää silmää sekä ulkoisesti että sisätiloiltaan. Puhtaisiin pintoihin ja elegantteihin linjoihin keskittyvä muotoilu ulottuu pieniinkin yksityiskohtiin kuten piilotettuihin pesunestesuuttimiin.

Erityisen paljon kiitosta Volvo XC60 on kerännyt kuljettajan toimintaa tukevista ratkaisuista. Jokainen löytää helposti hyvän ajoasennon ja kaiken tarvittavan loogisesti läheltään. Hyvää hallinnan tunnetta tukevat myös mainio näkyvyys, iso maavara ja kaikenlaisille teille sopiva alustaratkaisu.

TEHTY JA TUNNUSTETTU TURVALLISEKSI

Volvo-XC60-T6

Yksi Volvo XC60:n menestyksen ja maineen kulmakivistä on tietysti turvallisuus.

Vakiovarusteluun alusta alkaen kuulunut City Safety -järjestelmä ehkäisee tehokkaasti törmäyksiä toisiin autoihin, moottoripyöriin ja muihin liikenteessä liikkujiin. 

Ruotsalaisten If- ja Volvia-vakuutusyh-tiöiden tietojen perusteella City Safety Volvo XC60:ssä ja Volvon muissa malleissa on pienentänyt peräänajoista aiheutuneita vahingonkorvausvaatimuksia runsaalla neljänneksellä. Ennen kaikkea niskan retkahdusvammojen määrä on vähentynyt.  

Volvo XC60 on syystäkin saanut lukuisia turvallisuuspalkintoja ja -mainintoja sekä valittu toistuvasti vuoden autoksi eri kategorioissa.

Esimerkiksi saksalainen tarkastus- ja testausyhtiö DEKRA AG valitsi sen omassa luokassaan vuoden 2015 yritysautoksi. Samana vuonna yhdysvaltalainen The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) valitsi sen kolmen muun Volvo-mallin – S60:n, V60:n ja S80:n – lisäksi luokkaan Top Safety Pick+. Kyseessä on korkein arvosana ja turvallisuussuositus, jonka tämä liikenneonnettomuuksien vähentämiseksi työtä tekevä organisaatio voi myöntää.

MYYNTIMENESTYS VUODESTA TOISEEN

Monien automallien elinkaari jää lyhyeksi. Volvo XC60 on ensiesittelystään lähtien kiinnostanut yhä useampia Volvon vanhoja ja uusia asiakkaita.

Mallin maailmanlaajuinen myynti kasvoi kahdeksana vuonna peräkkäin. Vuoden 2015 loppuun mennessä Volvo XC60:tä oli myyty kaikkiaan yli 760 000 kappaletta, eniten Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Ruotsissa.

Vuodesta 2009 lähtien Volvo XC60 on komeillut Volvon mallikohtaisen myynnin piikkipaikalla.

Myös Suomessa Volvo XC60 löysi nopeasti ostajansa ja vahvisti merkin asemaa isojen autojen markkinajohtajana. Vuonna 2015 se oli Suomen suosituin iso auto. Lähes joka kolmas maassamme rekisteröity iso auto oli Volvo.