DIGITALISOITU VOLVOMOBIILI

Autot on tehty ajettaviksi, mutta digitalisaatio auttaa laajentamaan niiden käyttömahdollisuuksia. 

– Auto ei ole enää pelkkä auto, vaan se on myös suuri elektroniikkalaitteistojen kokonaisuus palvelutehtävineen ja aputoimintoineen. Näin ollen muun muassa yhteistyömme Applen, Microsoftin ja Ericssonin kaltaisten teknologiayhtiöiden kanssa on hyvin tärkeätä, sanoo My Larsson, Connectivity and Offer Manager Volvo Carsilta.

Monien palveluiden päivitys digiaikaan on mahdollista, kunhan käytössä on tarvittava teknologia. Se Volvolla on, joten yhteys auton ja sen käyttäjän välillä on mobiilisti hoidettuna helppoa ja vaivatonta. 

Volvo On Call -järjestelmän perus-ominaisuudet muun muassa automaattisine soittoineen VOC-palvelukeskukseen hätätilanteissa ovat olleet käytössä jo yli kymmenen vuotta, mutta mobiilisovellus ja palveluiden etähallintaominaisuudet ovat kasvattaneet nopeasti palvelun käyttäjämääriä. 

OSTOKSET SUORAAN AUTOON

Volvo On Call -järjestelmää hyödyntävä, Volvon kehittämä digitaaliavain mahdollistaa muun muassa verkko-ostosten toimitukset suoraan autoon. Parhaillaan pilotoitavassa toimituspalvelussa lähetti saa mobiilisti kertakäyttöisen digitaaliavaimen, jolloin autosta tulee tavaroiden toimitusosoite. 

Volvo on rakentanut Ruotsissa toimitusketjua yhdessä startup-yritys Urb-itin kanssa. Yhtiön lähetti on työnimeltään urber. Vastaanotettuaan tilauksen mobiililaitteellaan hän kerää tuotteet kaupasta erityisen tilauskoodin avulla ja toimittaa lähetyksen mobiilisti saamallaan kertakäyttöavaimella suoraan autoon alle kahdessa tunnissa. 

Urb-it varmistaa myös urbereidensa seurannan. Asiakas tietää aina ostokset autoonsa toimittavan henkilön nimen. Ostokset toimitetaan suoraan autoon, eikä asiakkaan tarvitse olla vastaanottamassa lähetystä.

PUHU AUTOLLESI

Autolleen voi myös antaa ohjeita Microsoft Band 2:n avustuksella. Volvon ja Microsoftin yhteistyössä kehittämä äänikontrolliin pohjaava sovellus tuli asiakkaiden saataville myös Suomessa keväällä 2016. 

Volvo On Call -järjestelmään liitetyllä rannekelaitteella voi jatkossa ohjeistaa Volvoaan etäpalveluna myös muun muassa navigointiin, lämmitykseen, ovien sulkemiseen ja valoihin liittyvissä tehtävissä. 

Jos joku näyttää puhuvan ranteelleen, ei pidä hätkähtää. Kyseessä saattaa olla Volvon omistaja. 

SPOTIFY INTEGROITUNA VOLVOON

Volvo on ensimmäisenä autonvalmistajana maailmassa tuonut Spotifyn uusiin autoihinsa. Keväästä 2016 alkaen suosittu musiikin suoratoistopalvelu on integroitu XC90-, S90- ja V90-malleihin. Musiikin suoratoistoon ei tien päällä tarvita enää älypuhelinta, vaan Spotifyta käytetään autoon asennetulta tablettimaiselta Sensus-kosketusnäytöltä. 

Muissa Volvon malleissa Spotify on käytettävissä Bluetoothin tai Apple CarPlayn kautta. Käyttö vaatii Spotify Premium -tilauksen.

LUVASSA UUDENLAISIA PALVELUITA 

Helppokäyttöiseen Volvo On Call -alustaan voidaan lisätä uusia palveluita, jotka säästävät autonomistajan aikaa. 

San Franciscossa käynnistettiin pilottiohjelma uusien XC90- ja S90-mallin omistajille. He voivat sovelluksen avulla tutkia, mitä palveluja heidän lähettyvillään on käytettävissä ja tilata ne älypuhelimella valtuutetulta Volvo -palveluntuottajalta. Tämä voi esimerkiksi tankata auton tai tehdä muita huoltotoimia asiakkaan työpäivän aikana.

Kertakäyttöinen digitaaliavain lähetetään valtuutetulle palveluntuottajalle. Kun palvelu on suoritettu, auto lukitaan ja digitaaliavain poistetaan käytöstä. Auto voidaan palauttaa alkuperäiseen sijaintiinsa tai asiakkaan toivomaan uuteen sijaintiin.